سوالات متداول

وسایل ممنوع فریت بار چیست ؟

فریت بار به طور عام جهت ارسال هوایی لوازم شخصی مسافرین و یا لوازم منزل مهاجرین آزاد می باشد اما در حین انجام فریت بار می بایست توجه داشت که بعضی از لوازم مورد استفاده در زندگی روزمره به علت قوانین رایج مربوط به ایمنی پرواز ها جهت فریت بار ممنوع می باشد.

این وسایل ممکن است در زندگی عادی به هیچ وجه خطری به افراد وارد ننماید ولیکن بنا بر قوانین ، ارسال این وسایل با هواپیما به طور یقین ممنوع می باشد.

به طور مثال لوازم آرایشی که هر روزه مورد استفاده بانوان می باشد دارای هیچگونه خطری برای استفاده کنندگان از این وسایل نیست ولیکن در فریت بار ، ارسال لوازم آرایشی به علت خطرات نهفته در آن ممنوع است این محدودیت ها  توابع قوانینی می باشد که بر دو قسم هستند ، قوانین کشوری و قوانین بین المللی .

فریت بار و قوانین آن در مورد نوع کالا

همانطور که گفته شد جهت فریت بار وسایلی که مجاز به حمل هوایی نیستند به دو رویه تقسیم می گردند:

الف : وسایلی که طبق قوانین حکومتی و محلی در کشور فرستنده ( و یا گیرنده) بنا بر قانون مجاز به حمل هوایی و یا خروج و یا وارد کردن آن به کشور نمی باشند. به علت فعالیت های گمرکات و تابع بودن ایرلاین ها از قوانین محلی و حکومتی ارسال اینگونه وسایل به وسیله هواپیما و با فریت بار ممنوع است.

ب: قوانین بین المللی : طبق قوانین IATA که اکثر شرکت های هواپیمایی معتبر دنیا عضو این سازمان بین المللی می باشند بعضی از وسایل موجب ایجاد خسارت بالقوه و یا بالفعل به وسایل پروازی و یا فرودگاهی ، خدمه هواپیماها و فرودگاه ها و یا مسافرین می شود به علت این خطرات این گونه وسایل خارج از قوانین محلی و حکومتی در سرتاسر جهان جهت فریت بار و حمل هوایی ممنوع می باشد.

در هر دو حالت در صورتی که فرستنده کالا با علم وجود این وسایل در بار خود و با مخفی کاری اقدام به فریت اینگونه وسایل نماید در خوش بینانه ترین حالت بار وی تخلیه شده و باید جریمه های جهت این تخلیه پرداخت نماید و در بدترین حالت اقدامات قضایی علیه وی به جهت در خطر انداخت جان پرسنل فرودگاه ، خدمه پرواز و مسافرین انجام خواهد گرفت.

قوانین کشوری فریت بار ( چه وسایلی جهت فریت بار بنا بر قوانین حکومتی در ایران ممنوع می باشند؟)

بنا بر قوانین حکومتی جمهوری اسلامی ایران فریت بار وسایلی مانند : عتیقه جات ، آثار هنری اصیل ، کتاب های خطی و چاپ سنگی ، قطعات خوش نویسی شده ، اوراق مینیاتور ، طلا و نقره ، سنگ های قیمتی ، ارز خارجی ، انواع فرش و قالیچه ، هر نوع میراث فرهنگی ، اسلحه ، مهمات و تجهیزات نظامی ، مواد افیونی و مشروبات الکلی به طور کل ممنوع می باشد. در صورت مشاهده این وسایل در گمرک فرودگاه امام خمینی بار توقیف شده و فرستنده کالا پس از دستگیری به دادگاه های جمهوری اسلامی به جرم عدم اظهار صحیح و قاچاق معرفی می گردد.

کالای ممنوع جهت فریت بار در قوانین بین المللی

فریت بار بعضی از لوازم روزمره به علت خطرات آن که خدمه فرودگاهی و پروازی و جان مسافرین را تهدید می نماید بر طبق قوانین بین المللی در تمام دنیا ممنوع می باشد. هرنوع باتری ، اسلحه ومهمات ، اسپری ، لوازم آرایشی ، شامپو ، نرم کننده ، الکل ، شربت ، آبلیمو ، سرکه و ترشیجات و انواع دارو به علت خطرات یاد شده در قوانین بین المللی جهت فریت بار لوازم شخصی یا اسباب خانه به صورت هوایی مطلقا ممنوع می باشند.

فریت بار و کالای خطرناک نهفته(در لوازم منزل)

بعضی از لوازم منزل در استفاده روزمره هیچگونه تهدیدی به حساب نمی آیند ولیکن جهت فریت بار و حمل هوایی به وسیله هواپیماممنوع می باشد. این وسایل به قدری عادی و ایمن به حساب می آیند که گاهی عزیزترین افراد در زندگی ما به طور روزمره با این وسایل در حال کار ، زندگی ، تفریح و بازی می باشند ولکن جهت فریت بار می بایست طبق قوانین بین المللی با این وسایل برخورد نمود این وسایل حامل خطرات نهفته می باشند ، به طور مثال انواع اسباب بازی ، اکثر اسباب بازی درون خود باتری های مختلفی دارند که این باتری ها  می توانند حاوی خطرات بسیاری در طول حمل هوایی گردند لذا قبل از فریت بار لوازم بازی کودکان اطمینان حاصل نمایید که تمامی باتری های این وسایل از آن ها خارج گردیده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *