وبلاگ

فریت بار تجاری در راستای افزایش صادرات غیر نفتی

‌در عرصه فریت بار تجاری از ایران فرش و زعفران دو کالای صادراتی سنتی ایرانی هستند که به لطف توان بالای تولیدکنندگان از دیرباز تا به حال توانسته اعتبار و محبوبیت فراوانی در بازارهای بین المللی کسب کنند و به طبع آن بسیاری از این صادرات توسط فریت بار تجاری انجام می شود.

شهرت این محصولات در حدی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند در صورت تقویت توان تولیدکنندگان و صادرکنندگان ‌داخلی، درآمد حاصله از آن می تواند با فروش نفت خام کشور رقابت کند.

به همین دلیل است که در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی، با توجه به توان ویژه این محصولات برای ارز آوری تاکید ویژه ای بر حل مشکلات صادراتی وجود دارد.

طلای سرخ ایران ،‌ همچنان بی رقیب

امروزه زعفران به عنوان یک محصول کشاورزی ارزشمند محسوب می شود که نه تنها به عنوان یک چاشنی و ادویه بلکه خواص دارویی ودرمانی آن هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

از دیر باز توانایی بالای ایران در تولید زعفران باعث شده، طلای سرخ ایرانی شهرت، محبوبیت و اعتبار قابل توجهی در دنیا به دست بیاورد و مشتریان پروپا قرصی در کشورهای مختلف داشته باشد. ایران در حال حاضر ۹۵ درصد زغفران جهان را تولید می کند و کشورهای اسپانیا، امارات، چین، هند، سوئد، هنگ کنگ، ایتالیا ، قطر و…  مشتریان اصلی طلای سرخ ایران هستند.

اما تولید و صادرات زعفران ایرانی در چند سال اخیر به دلایل متعدد با مشکلاتی مواجه شده که از این رهگذر قیمت آن به صورت تصاعدی افزایش یافته است.  این روز ها نیز با توجه به تورم فزاینده قیمت هر کیلو زعفران ایرانی سر به فلک کشیده است. مسئولان می گویند دلایل اصلی افزایش قیمت سال های خشکسالی، سرمازدگی و همچنین قرار گرفتن بازار در دست واسطه ها است که از این رهگذر نوسانات قیمتی شدیدی به وجود آمده است.

علاوه بر مشکلات فوق، اما صادرات این کالای سنتی و محبوب ایرانی همواره با یک مشکل قدیمی و بزرگ دست به گریبان بوده است و آن هم ضعف بسته بندی، تبلیغات ضعیف و عدم مدیریت بازاریابی که باعث شده دلالان از سراسر دنیا، سودهای کلانی از زعفران ایران به دست بیاورند.

در حال حاضر اسپانیا به عنوان یکی از واردکنندگان این محصول صادراتی ایران، با سرمایه گذاری اندکی، زعفران ایرانی که با سختی و مشقت کشاورزان ایرانی به دست آمده را با قیمتی گزاف به فروش می رساند. این رویه که در کشورهای دیگر هم جاری است باعث شده بسیاری نسبت به از دست رفتن جایگاه زعفران ایرانی ابراز نگرانی کنند و از دولت ها بخواهند راهکارهای عاجلی به منظور بهبود شرایط صادرات و کوتاه کردن دست دلالان از تجارت آزادانه در این حوزه بیندیشند. اخیرا نیز شنیده شده که  زعفران ایرانی به افغانستان قاچاق و سپس از آنجا با نام زعفران افغانی به سایر کشورها صادر می‌شود.

راهکار فریت بار تجاری ، برای دور زدن دلالان

در همین حال، اما چند راه حل برای صادرات زعفران وجود دارد که باعث می شود دایره فعالیت سوداگران محدود و صادرکنندگان خسارت کمتری ببینند. اول اینکه به تولید و صادرکنندگان توصیه می شود اگر قصد صادرات دارنند سعی کنند زغفران تولیدی خود را در بسته‌های کوچک قرار دهند چرا که خرید فله‌ای این محصول توسط واسطه‌گران باعث می شود ارزان تر به فروش برود. و با استفاده از خدمات فریت بار تجاری شرکت های ارائه دهنده این خدمات بار ارزشمند خود را به تمامی کشور های مقصر ارسال کنند تا محصول بدون خسارت و با کمترین هزینه به دست مشتریان خارجی برسد.

البته چند سال پیش هم اقدام مهمی در راستای حمایت از صادرکنندگان طلای سرخ اتخاذ شد که به موجب‌آن گمرک ایران با صدور بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد صادرات زعفران در هر مقدار و بسته‌بندی مشمول اخذ عوارض صادراتی نیست و عوارض صادراتی زعفران حذف شده است.

برای اطلاع از نکات مهم فریت بار حتما مقاله ما با عنوان ” فریت بار ، چه نکاتی را دقت کنیم و جه نکاتی را رعایت کنیم! ” را مطالعه فرمایید.

فرش ایرانی

درسال های اخیر فریت بار تجاری فرش از ایران به کشورهای وارد کننده فرش ایرانی از رونق کافی برخوردار نبوده. بازار صادرات فرش ایرانی نیز مانند زعفران با مشکلاتی مشترک و قدیمی دست به گریبان است.

کپی کاری ناقص و تولید فرش هایی نامرغوب به نام فرش ایرانی توسط تولیدکنندگان هندی، پاکستانی و اخیرا چینی، برند معتبر ایرانی را در معرض بی اعتمادی مشتریان قرار داده است. با این حال، اما هویت و اصالت شناخته شده فرش ایرانی در سراسر دنیا باعث شده این کالا همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار باشد و آمریکا نیز به عنوان مشتری پروپا قرص آن باشد.

نکاتی که باید در فریت بار تجاری برای صادرات رعایت شود

فعالان و صادرکنندگان کالاهای صادراتی سنتی ایرانی  می گویند بهترین روش برای صادرات این محصولات استفاده از فریت بار تجاری است. چرا که انتقال فرش و زغفران از طرق دیگر خطراتی مانند سرقت، گم شدن، طولانی شدن زمان سفر و قرار گرفتن در معرض رطوبت، نور، باد و…  را دو چندان می کند.

از همین روی، با توجه به اینکه فرش و زعفران محصولاتی حساس و گران هستند باید شرایط انتقال و صادرات آن کاملا استاندارد باشد که فریت بار بصورت هوایی بهترین گزینه محسوب می شود.

 خدمات فریت بار و کارگو فرودگاه امام IKAFreight ، یکی از ارائه دهندگان خدمات فریت بار تجاری از فرودگاه امام خمینی تهران و همچنین صادرات و واردات هوایی به سایر نقاط جهان است که توان این را دارد تا در زمینه فریت بار تجاری جهت صادرات محصولات ارزشمند ایرانی به کمک صادرکنندگان و تجار بیاید و با دقت، سرعت و امنیت بالا کالاهای فوق را به سوی مقاصد مورد نظر ارسال کند.

برای گرفتن مشاوره از کارشناسان فریت بار تجاری ما کافیست با ما تماس بگیرید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *